HIGHLANDER
Den stilrena design som är exceptionellt lätta att passa in överallt. Highlander har alltid varit den design man föredrar till textade skyltar. Den är enkel och stram, och skyltarna är mycket läsvänliga.
DESIGN
Denna svart/vita design är väl något av det mest stilrena och funktionella man kan tänka sig. Skyltarna passar till alla färger och är lätta att passa in i såväl gamla som nya miljöer. Kombinationen av svart på vitt ger maximal kontrast, vilket också ger maximal läsvänlighet.
Serien Highlander är alltså mycket funktionell och modern, även om skyltarnas historia sträcker sig långt tillbaka, före funktionalismens tid. Skyltarnas design passar bra med funktionalismens mantra, som vi i dag kommer ihåg för 1920-talets fyrkantiga hus och nakna formspråk, avskalat från allt ”onödigt pynt”.
I industialismens vagga i Nordeuropa blomstrade den industriella produktionen av emaljskyltar upp och spriddes över större delen av Europa, och senare även till Den Nya Världen. Med den stigande organiseringen av samfundet uppstod ett växande behov av olika skyltar med förbud och påbud, namn, nummer och hänvisningar.
Alla dessa skyltar blev oftast tillverkade i emalj på grund av skyltens hållbara egenskaper. Kombinationen svart på vitt var mycket vanlig. Naturligvis berodde detta på att svart och vitt var de färger man hade tillgång till. Det är givetvis designens uppenbara funktionella kvalitet som har gjort att designen Highlander fortfarande är den design man föredrar till namnskyltar, dörrskyltar och textskyltar.
Redan från början var det självklart att typografin måste vara helt riktig. Detta gällde även de karakteristiska dubbelramar med svarta hörn som ofta användes före år 1900. Därför gjorde man ett stort förarbete i att kartlägga ursprungliga, över 100 år gamla typografier och ramar.
Dessa utgjorde en utgångspunkt för det som vi i dag känner till som serien Highlander. Detta betyder att du kan vara säker på att din Highlander namnskylt, dörrskylt, gårdsnamn eller husnummer är tillverkad 100% i enlighet med gamla teckningar och i originalmaterial.
Någonstans i dess enkelhet och integritet ligger väl skönheten i detta färgval, som är stramt och konservativt, ja man frestas att säga tidlöst. Som alla andra färger är svart/vitt beroende av modets svängningar.
Tiderna ändras men svart och vitt är den säkra hållpunkten som vi alltid vänder tillbaka till. Efter att man under en period har fått nog av härliga färger i överflöd längtar man efter den klassiska enkelhet som svart/vitt ger.
Det är ingen tillfällighet att ”yin och yang” som handlar om balansen i universum, i världen och i oss själva, är avbildad i svart/vitt. Konceptet är hjärtat i stora delar av klassisk kinesisk vetenskap och filosofi, liksom det är den primära huvudlinjen inom kinesisk medicin.